Maailmankaikkeus on kummitustalo

Kuva: George Eastman Museum. Ei tekijänoikeutta.

SV: Itsemurha

Maailma on täynnä aaveita‭, ‬niitä goottilaisen kirjallisuuden levottomia sieluja‭, ‬jotka takertuvat pakonomaisesti entisen elämänsä rippeisiin ja paikkoihin‭, ‬jonne ne joskus kuuluivat‭. ‬Ne‭ ‬”elävät”‭ ‬keskuudessamme‭. ‬Olevaisen ja olemattoman‭, ‬tämän‭- ‬ja tuonpuoleisen rajamailla oleskelevien epäkuolleiden‭ ‬”olemassaolo”‭ ‬häiritsee maailmaamme ja sen selkeinä pidettyjä kategorioita‭. ‬Ja me taas vedämme niitä puoleemme‭; ‬ihmisenä oleminen on kummiteltuna olemista‭. ‬Ihmismieli itsessään on täynnä erilaisia haamuja‭, ‬kuten muistoja‭, ‬haaveita‭, ‬pakkomielteitä‭, ‬uskomuksia‭ ‬‮–‬‭ ‬asioita‭,‬‭ ‬jotka viipyilevät‭, ‬riivaavat ja toisaalta myös kannattelevat meitä‭. ‬Niin kadotetut menneisyydet kuin tapahtumatta jääneet tulevaisuudetkin kummittelevat länsimaista kulttuuria‭. ‬Jumala on kuulemma kuollut‭, ‬mutta ainakin hänen henkensä viipyilee sekä käytännöissämme että teologioissamme‭. ‬Olemassaolo on riivattua ja haamuihin on kovin helppo pakkomieltyä‭, ‬tiedän sen kokemuksesta‭.‬

En usko kummituksiin‭, ‬ja usko ei tässä olekaan tarpeen‭. ‬Mitä tahansa ne ovatkin‭, ‬mistä tahansa ne tulevatkin‭, ‬aaveet ovat todellisia‭. ‬Ihmiselämä on goottilaista fiktiota‭. ‬Kauhukirjailija‭ ‬Thomas Ligottin‭ ‬mukaan haamut ovat aina päänsisäisiä‭; ‬saatat luulla‭, ‬että ullakollasi kummittelee‭, ‬mutta mikä todella kummittelee ullakollasi on sinun oma mielesi‭. ‬Jotkut vain ovat enemmän taipuvaisempia moiseen kuin toiset‭.‬

Aaveiden ontologinen omaehtoisuus voidaan kuitenkin todistaa‭, ‬sikäli kun niiden jättämiä jälkiä löytyy kosketeltavasta todellisuudesta‭. ‬Viime vuosisadan loppupuolelta nykyisen alkuun englantilainen industrial-duo Coil äänitti okkulttisista virtauksista ammentavaa poptaidemusiikkia‭, ‬joka huokuu henkimaailmallisuutta‭. ‬Vokalisti‭ ‬John Balancen‭ ‬kuoleman jälkeen yhtyeen toinen puolisko‭, ‬Peter Christopherson‭ ‬loitsi kasaan‭, ‬Balancen jäljelle jääneitä vokaaliäänityksiä käyttäen‭, ‬Coilin viimeisen albumin‭, ‬jonka otsikoksi tuli‭ ‬The Ape of Naples‭ (‬2005‭). ‬Se on äänilevyn muotoinen‭ ‬kenotafi‭, ‬jolla laulajan ääni kuuluu kirjaimellisesti haudan takaa‭. ‬Hartauden ja hysterian välillä ailahtelevan levyn rappioromanttisissa lauluissa kuoleman odotus ja libidinaalinen halu sekoittuvat toisiinsa‭. ‬Kappale‭ ‬”The Last Amethyst Deceiver”‭  ‬jatkaa eksplisiittisesti ikivanhaa‭ ‬memento mori‭ -‬perinnettä‭. ‬Kuulija voi herätä ihmettelemään‭, ‬tuliko tuo ääni‭ ‬‮–‬‭ ‬joka lakonisesti kehottaa meitä‭ ‬kunnioittamaan haaskalintuja, sillä ne ovat meidän tulevaisuutemme‭ ‬‮–‬‭ ‬alkujaankaan elävän olennon kurkusta‭. ‬Balancen poetiikassa kuolema on aina lähellä‭, ‬ellei jo läsnä‭. ‬Hän‭, ‬yhdessä myöhemmin menehtyneen Christophersonin kanssa‭, ‬kummittelee yleisöään edelleen‭ ‬‮–‬‭ ‬tosin siinä sinällään ei ole mitään ainutlaatuista‭, ‬sillä eikö jokainen äänilevy ole pohjimmiltaan aavemainen objekti‭, ‬jota tekijänsä kummittelee‭, ‬ja joka kummittelee kuulijaansa‭?‬

Kun keho kuolee ja katoaa‭, ‬tarvitsee levoton henki uuden majapaikan‭ ‬‮–‬‭ ‬oli se sitten‭   ‬rapistuva kartano‭, ‬hautakivi taikka japanilaisen kauhuelokuvan videokasetti‭. ‬Jotkut objektit ovat riivattuja‭, ‬kuten olemme huomanneet‭, ‬mutta populaarissa mielikuvituksessa henget useimmiten kiinnittyvät tiloihin‭. ‬Kuolleet‭, ‬kuten elävätkin‭, ‬ovat paikkasidonnaisia‭. ‬Vainajia lienee helpoin kohdata hautausmailla‭, ‬jotka monet ihmiset tuntuvat kokevan jotenkin karmivina‭ (‬ja ehkä aaveista tuntuu samalta‭, ‬kun ne kulkevat‭ ‬”meidän”‭ ‬maailmassamme‭). ‬Kai hautausmaa tuntuu vieraalta silloin‭, ‬kun sen mieltää olevan varattu niille‭ ‬”toisille”‭ ‬‮–‬‭ ‬vaikka tosiasiassa se vain odottaa meitä‭, ‬sinua ja minua‭.

Kuva: National Media Museum. Ei tekijänoikeutta.

Itse en yleensä kohtaa haamuja hautausmailla‭, ‬ja joskus vieraillessani ystävän haudalla‭, ‬tuntuu siltä‭, ‬kuin minä kummittelisin häntä ennemmin kuin hän minua‭. ‬Kuolleiden asuttamissa paikoissa tuntemiemme ontologisten kategorioiden rajat voivat hämärtyä‭, ‬tai‭ ‬kadota kokonaan‭. ‬Aaveet tekevät kaltaisekseen‭. ‬

Erään saksalaisen pessimistin‭, ‬Philipp Mainländerin‭ ‬mukaan maailmankaikkeus sai alkunsa Jumalan itsemurhasta‭. ‬Alussa Jumala oli ykseys‭, ‬joka ei kuitenkaan halunnut olla‭; ‬saavuttaakseen olemattomuuden hän pirstaloi itsensä aikasidonnaisiin fragmentteihin‭, ‬joissa maailma tuli olevaiseksi‭. ‬Näin ollen kaikki olevainen‭, ‬ihmiset mukaanlukien‭, ‬on luojan tuhoutumisviettiä heijastelevaa fragmentaarista roinaa‭. ‬Maailma‭, ‬kuten Mainländer sen‭ ‬näki‭, ‬on siis Jumalan mätänevä ruumis tai kosminen hautapaikka‭. ‬Luonnollista teologiaa luutarhoissa‭. ‬Mainländerin kosmogoniaa seuraillen voitaisiin puhua‭ ‬”hautausmaateologiasta”‭, ‬jossa merkkejä Jumalasta löydetään hajoamisesta ja rappeutumisesta‭, ‬maailmassa aavemaisesti viipyilevistä katoavaisuuden vihjeistä‭. ‬Sammaleeseen peittyvät kivet‭, ‬marraskuisessa maassa mätänevät lehdet‭, ‬ihmiselämän hiipuvuus‭ ‬‮–‬‭ ‬tuo kaikki on sen vastahakoisen demiurgin jäämistöä‭. ‬Hajoamisen ja uusiutumisen hengästyttävä immensiteetti ja näennäinen loputtomuus heijastelee aikaa‭, ‬johon me temporaalisina olentoina emme kuulu‭, ‬eli iankaikkisuutta‭. ‬Ajan syvyyden ja kuoleman totaalisuuden herättämä‭ ‬kosminen vertigo‭ ‬vie kuolevaisen‭, ‬aikaan sidotun sielun sijoiltaan‭ ‬‮–‬‭ ‬tai kohti transsendenttia‭. ‬Kosminen kauhu ja usko‭, ‬kuten‭ ‬Antti Nylén‭ ‬pohtii‭, ‬voisivatkin olla yhtä vaistomaisia‭ ‬”vastaelämyksiä”‭, ‬eli yhden kolikon kaksi kääntöpuolta‭. ‬Siinä missä usko voi joskus ilmetä kosmisina yksinäisyyden ja hylkäämisen tunteina‭, ‬yhtä‭ ‬lailla voi kauhun kokemuksen ytimestä löytyä ylimaallinen hurmio‭. ‬Mielestäni kaikki todellinen kauhufiktio on yliluonnollista‭, ‬eli potentiaalisesti jumalallista‭.‬

Oz Perkinsin‭ ‬elokuvan I Am the Pretty Thing That Lives in the House‭ ‬lopussa päähenkilö Lilyn ruumiiton ääni kertoo meille‭, ‬että taloa‭, ‬jossa kuolema on‭, ‬eivät elävät voi enää ostaa tai myydä‭; ‬tuollaista paikka voidaan vain lainata sinne jääneiltä aaveilta‭. ‬Miltein mikä tahansa asuttamamme paikka onkin sellainen‭, ‬jossa joku on kuollut‭, ‬joten on luultavaa että jotakuinkin kaikkialla kummittelee‭. ‬Kummitusten kiinteistöissä elävät‭ ‬‮–‬‭ ‬tulevaisuuden‭  ‬haamut‭ ‬‮–‬‭ ‬vain odottavat vuoroaan‭, ‬sillä kuolleet perivät maan‭. ‬Aaveissa‭, ‬niiden häilyvyydestä huolimatta‭, ‬on jotain outoa pysyvyyttä‭; ‬me taas olemme ainoastaan vuokralaisina täällä‭, ‬tässä hiljaisessa ja pimeässä talossa‭. ‬Sillä‭, ‬kuten Ligotti kirjoittaa‭, ‬”olemme meidät itsemme ylittävän‭, ‬mysteerissä piileskelevän hulluuden aaveita‭. ‬Ja vaikka etsimme tarkoitusta läpi loputtomien huoneiden‭, ‬kaikki mitä saatamme löytää on peilissä kuiskaava ääni talossa‭, ‬joka ei kuulu kenellekään‭.‬”‭  ‬Totisesti‭, ‬meidän maailmamme on hautausmaa‭, ‬haamuja täynnä‭ ‬‮–‬‭ ‬mutta kuka on kummiteltu‭, ‬kuka kummittelija‭?   ‬

Lähteet:

Lachman‭, ‬Gary‭ (‬2008‭). ‬The Dedalus Book of Literary Suicides‭: ‬Dead Letters‭. ‬Cambs‭: ‬Dedalus‭.   ‬

Ligotti‭, ‬Thomas‭ (‬2010‭). ‬The Conspiracy Against the Human Race‭: ‬A Contrivance of Horror‭. ‬New York‭: ‬Hippocampus Press‭.‬

Ligotti‭, ‬Thomas‭ (‬1994‭). ‬Noctuary‭. ‬New York‭: ‬Caroll‭ ‬&‭ ‬Graff‭, ‬inc‭.‬

Ligotti‭, ‬Thomas‭ (‬2008‭). ‬Teatro Grottesco‭. ‬London‭: ‬Virgin Books Ltd‭.‬

Nylén‭, ‬Antti‭ (‬2016‭). ‬Kauhun ja ulkopuolisuuden esseet‭. ‬Turku‭: ‬Kustannusosakeyhtiö Savukeidas‭.‬

Tibet‭, ‬David‭ (‬toim‭.) (‬2016‭). ‬The‭ ‬Moons at Your Door‭. ‬London‭: ‬Strange Attract