Toivottomien tapausten pyhimys

Judas F. Bruckmann A.-G. Ei tekijänoikeutta.

Helsingin tuomiokirkon katolla komeilee kaksitoista kaunista patsasta‭. ‬Kuten voimme arvata‭, ‬nämä veistokset esittävät kahtatoista apostolia‭, ‬kolme jokaista ilmansuuntaa kohtaan‭. ‬Harva meistä osaa kuitenkaan nimetä kaikki veistokset‭. ‬Apostoleilla on eri symboleita‭, ‬joista heidät tunnistaa‭: ‬Johanneksella on myrkkymalja‭, ‬Paavalilla on miekka‭, ‬Pietarilla on avaimet‭, ‬mutta yhdellä apostolilla on käsissään hilpari‭. ‬Kyseessä on apostoli‭ ‬Juudas Taddeus‭, ‬tuttavallisemmin Suomessa pelkkä Taddeus‭. ‬Tämä siksi‭, ‬ettei häntä sekoitettaisi Juudas Iskariotiin‭. ‬Evankelisluterilaisessa perinteessä apostoli Taddeus on kirvesmiesten suojelupyhimys‭, ‬ja kirkkotaiteessa hänellä onkin yleensä kirves‭. ‬Katolisessa maailmassa hänet tunnetaan‭ ‬”epätoivon ja toivottomien tapausten suojelupyhimyksenä”‭.‬

Että saa‭ ‬”toivottomien tapausten suojelupyhimyksen”‭ ‬tittelin‭, ‬täytyy olla aika toivoton tapaus itsekin‭, ‬eikö‭? ‬No‭, ‬ei niinkään‭. ‬Taddeukselle kävi vain huono mäihä‭, ‬nimittäin ajoittain hänet sekoitettiin Juudas Iskariotiin‭ (‬Joh‭. ‬14:22‭), ‬eikä häntä haluttu rukoilla‭, ‬etteivät rukoukset vain kaikuisi väärille korville‭. ‬Siksi lisänimi Taddeus on nykyisin yleisempi‭. ‬Totisesti‭, ‬häneen onkin turvauduttu yleensä viimeisenä apostoleista‭, ‬eli‭ ‬silloin‭, ‬kun oma tilanne on todella ollut epätoivoinen‭. ‬Juudas Taddeuksen seuranta onkin suurta etenkin Meksikon pyhimyskultissa‭, ‬jossa roomalaiskatoliset pyhimykset ovat keskeisen palvonnan kohteena‭. ‬Taddeus‭, ‬epätoivon pyhimyksenä‭, ‬on saanut muun muassa nuorisorikollisten ja väliinputoajien suojelijan maineen‭, ‬ja hänen patsaansa on jopa siirretty Mexico Cityn San Hipoliton kirkon‭ ‬pääalttarille‭, ‬jota pidetään suojelupyhimyksen maallisena kotina‭. ‬Hänen juhlapäivänsä on 28‭. ‬lokakuuta‭, ‬jolloin San Hipoliton kirkon messuihin voi saapua tuhansia osallistujia ympäri kaupunkia1,2‭.‬

Suomalaiseen ev‭. ‬lut‭. ‬kirkkoon kuuluville tämä saattaa vaikuttaa oudolta‭, ‬pyhimyskultti kun puuttuu meiltä kokonaan‭. ‬Ylipäätään‭ ‬kaikenlainen synkretismi ja uskomusten kirjo tuntuu puuttuvan suomalaisesta kristillisyydestä‭, ‬joka on yksi syy‭, ‬jolla voidaan selittää kirkosta eroamista‭. ‬Roomalaiskatolinen kirkko tiedostaa pyhimysten roolin‭, ‬ja näin ollen on suvaitsevampi pyhimysten palvonnan suhteen‭, ‬kuin monet protestanttiset kirkot‭. ‬Taddeuksen kanonisella seurannalla katolinen kirkko toivookin tarjoavan vaihtoehdon esim‭. ‬Santa Muerten palvontaan‭, ‬jota kirkko ei hyväksy3‭. ‬Santa Muerte‭, ‬nk‭. ‬“Pyhän Kuoleman äiti”‭, ‬on samannimisen pyhimyskultin keskeinen palvonnan kohde‭, ‬jota pidetään epävirallisena roomalaiskatolisena pyhimyksenä‭. ‬Santa Muerten on katsottu siunaavan ja suojelevan vähäosaisia ja väliinputoajia‭, ‬kuten Taddeus‭, ‬mutta myös kuolevia ja kuolleita‭.‬

Evankelis-luterilaisesta teologisesta näkökulmasta pyhimyskultti onkin hassu ajatus‭, ‬sillä protestanttiseen käsitykseen kuuluu ajatus siitä‭, ‬että Jumala kuulee kaikki rukoukset ja auttaa kaikissa elämäntilanteissa‭. ‬Tosin tämä näkökulma on myös melko steriili‭; ‬toki Jumala auttaa epätoivossa‭, ‬mutta myös esim‭. ‬stressissä‭, ‬pelossa‭, ‬rakkaudessa‭, ‬opiskelussa ja monessa muussa aihealueessa‭. ‬Suojelupyhimykselle puhuminen saattaa täten tuntua läheisemmältä‭, ‬ikään kuin kävisi jossain pienessä liikkeessä supermarketin‭ ‬sijaan‭. ‬On helpompaa‭, ‬jos kokee tuntevansa‭, ‬että suojelupyhimys on erikoistunut juuri niiden omien elämänalueiden tuntemiseen‭.‬

Muerte Blanca. Ei tekijänoikeutta.

Suojelupyhimykset‭, ‬polyteismi ja New Age-uskomukset tarjoavat samankaltaista palvelua‭: ‬yksilökohtaista henkistä tukea‭. ‬Voidaan vetää karkea vertauskuva terapiaan‭: ‬jos perinteinen monoteistinen protestanttinen jumalanpalvelus on kuin self-help kirja‭, ‬niin suojelupyhimykset voidaan nähdä eräänlaisina henkilökohtaisina terapeutteina auttamassa hengen asioissa‭. ‬Tämä on toki todella yksinkertaistettu näkökulma‭, ‬ja protestanttisena on vaikea samaistua vanhempien kirkkokuntien käsitykseen pyhimysten roolista‭. ‬Meillä on usein tarve antaa kaikelle selitys‭, ‬mutta harvoin muistamme elää uskontoa‭, ‬jota selitämme‭. ‬Hyötyisikö kenties Suomen evankelis-luterilainen kirkko myönteisemmästä asenteesta pyhimyksiä kohtaan‭?‬

Entä pitäisikö meidän välittää Taddeuksesta‭? ‬Teologeina‭, ‬mielestäni pitäisi‭. ‬Myös Taddeus luultavasti tunsi epätoivoa‭ ‬‮–‬‭ ‬etenkin‭ ‬Jeesuksen kuoltua‭ ‬‮–‬‭ ‬mutta hän sai uskostaan myös toivoa paremmasta‭. ‬Vaikka Taddeus kärsi marttyyrikuoleman‭, ‬hän oli tuskin epätoivoinen kuolemansa hetkellä‭. ‬Tästä voidaan toki vetää kaikenlaisia uskonto-oopiumijohtopäätöksiä‭, ‬mutta onko niillä väliä‭, ‬jos usko tuo jollekin toivoa toivottomassa tilanteessa‭? ‬Olemme kaikki toivottomia tapauksia ainakin joskus‭, ‬ja niin oli Taddeuskin‭. ‬Silti hänet valittiin opetuslapseksi‭. ‬Uskon‭, ‬että jos on olemassa jokin korkeampi voima‭, ‬niin se on sama voima‭, ‬joka ohjasi opetuslapsia kaksituhatta vuotta sitten‭. ‬Voima‭, ‬joka antaa lohtua‭. ‬Ehkä jumala on vain tunne‭, ‬ja ehkä se tunne on usko‭, ‬toivo ja rakkaus‭. ‬Pysytään siis toiveikkaina toivottomienkin aikojen keskellä‭.‬

Lähteet:

1‭ ‬https‭://‬elobservadorenlinea.com/2013/10‭/‬la-devocion-a-san-judas-tadeo-un-precioso-tesoro‭/‬

2‭ ‬https‭://‬ecodiario.eleconomista.es/cultura-eAm-mx/noticias/10166811/10/19‭/‬Quien-es-San-Judas-Tadeo-y-por-que-es-tan-venerado-en-Mexico.html

3‭ ‬https‭://‬books.google.fi/books?id=0ceGDwAAQBAJ&pg=PA573&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Toimittaja | Artikkelit