Arvostelu: Nathan Salsburg – Psalms

Kuva: Levyn kansi, Nathan Salsburg / No Quarter

Yksi Pohjois-Amerikkalaisen populaarimusiikin mielenkiintoisimpia ominaisuuksia on sen vahva tendenssi kulttuuriseen synkretismiin. Popmusiikin vetovoima perustuu nykypäivänäkin kulttuuriselle vuorovaikutukselle. Meillä ei käytännössä ole mitään modernia populaarimusiikkia, sen marginaalista puhumattakaan, ilman tämänlaisia prosesseja.
Yhdysvaltojen juutalaiset, itärannikon ortodokseja lukuunottamatta, ovat yleisesti melko maallistuneita ja heidän tekemässä taiteessaan juutalainen perimä on usein rivien välissä, jos sielläkään. Tästä huolimatta hepreankielinen raamattu ja muu juutalainen kirjallisuus tuntuu puhuttelevan juutalaistaustaisia taiteentekijöitä alalta kuin alalta aina uudestaan ja uudestaan.

Nathan Salsburgin psalmien kirjasta poimittuihin teksteihin säveltämä albumi on harvinaisen avoin ja piristävän rehellinen kontribuutio amerikanjuutalaisen taiteen saralla. Legendaarisen kenttä-äänittäjän, musiikkitieteilijä Alan Lomaxin äänitearkiston kuraattorina työskentelvä Salsburg on musiikintekijänä aiemmin kunnostautunut folk-henkisen soolokitaramusiikin saralla. Pandemian aikana hän työstäni hauntologisten levytysten sarjaa, jolla hän yhdistelee ekspressiivistä soittoaan 1920-30-lukujen äänitteistä, erityisesti klezmer-levytyksistä luupattuihin pätkiin. Psalms-albumi tosin on Chicagolasiten muusikoiden kanssa toteutettua, kuulasta ja harrasta vaihtoehto-Americanaa. Salsburg on kertonut olevansa pääasiassa maallikko ja kokeneensa ulkopuolisuutta juutalaisessa koulussaan, joskin melko perinteiseen jenkkiläiseen tapaan: siinä missä muita kiinnosti urheilu, oli Salsburg itse kitaraa rämpyttävä punkkari. Nelikymppisenä Salsburg on, monen muun maallisen amerikanjuutalaisen tavoin, alkanut käymään dialogia juutalaisen taustansa kanssa. Psalms on osa tätä projektia.

Taidokkaaseen ja ilmaisuvoimaiseen soittoon pohjautuvat sävellykset ovat korvaherkkua esim. Wilcon ja muun vaihtoehto-Americanan ystäville. Genren yhdistäminen hepreankieliseen lähdemateriaaliin toimii hämmentävän hyvin. Salsburg kööreineen laulaa tekstit hepreaksi; toisinaan ilmeisen jenkisti murtaen, mutta yleensä sopivan tunnelmallisesti ja ilman liiallista ylitulkintaa, joka veisi koko homman teennäisyyksiin. Genren pioneeri Will Oldham vierailee taustalaulajana. Toisaalla Salsburg viittaa sekä genren että oman juutalaisen ulkopuolisen kontekstiin omistamalla toisen levyn teksteistä, jotka eivät löydy psalmien kirjasta, Yehuda Halevin runoon sävelletyn O you who sleepin, yhdelle genren pidetyimmistä lyyrikoista, kesällä 2019 oman käden kautta menehtyneelle juutalaistaustaiselle David Bermanille.
Puhaltimilla koristeltu, kuulas ja meditatiivinen bändisoitto on omiaan rauhoittamaan folk-ilmaisun ystävän hermoja hektisen kevään keskellä.

Päätoimittaja | Artikkelit

Joel Kupiainen on teologian ylioppilas, lauluntekijä, toipuva levykeräilijä ja yleinen alakulttuuri-intoilija. Kun Joel ei notku treenikämpällä, divareissa, kirppiksellä tai goottidiskossa, hän lukee kulttuurikritiikkiä, sarjakuvia, zinejä ja mystiikkaa.